• Nye Mazda CX-5 har flest sterke sider, men også en eller to svake som burde vært ryddet vekk. Utseendemessig gjør den seg imidlertid ikke bort i klassen.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

  • Mazda CX-5 gjorde sine saker bra i vår test. Totalkarakteren bikket så vidt over fra fire til fem, men vi tror resultatet ville blitt enda bedre med dieselmotor under panseret.
BILTESTER / Mazda CX-5 2,0 Sport 4x4

Mazdas nye SUV skuffer ikke

Denne bilen gir deg mye for kronene.

Merke/modellMazda CX-5 2,0 Sport 4x4
Pris 389.600 kr (billigste 4x2 284.100)
Motorstyrke 160 HK v/6000 o/min
Dreiemoment 208 Nm v/4000 o/min
Drivstoff Bensin
Gir 6-trinns manuell
Toppfart 197 km/t
0-100 km/t 10,5 sek
Lengde 4,54 m
Bredde 1,84 m
Egenvekt 1425 kg
Bagasjerom 463-1620 l
Forbruk 0,66 l/mil (blandet)
Co2-utslipp 155 g/km

lukk

Fakta

CX-5 byr på god plass både til passasjerer og bagasje, og har gjennomgående dynamiske kjøreegenskaper. I tillegg er det relativt mye utstyr inkludert i en prislapp som er blant de bedre i segmentet. Etter vår mening ser CX-5 heller ikke verst ut.

lukk

Pluss

Utstyrsversjonen Sport har beskyttelsesplater i plast på undersiden foran og bak. Platenes billige preg trekker ned et ellers godt totalinntrykk, og burde vært lett å forbedre. Bensinmotoren leverer greit med kraft, men den kresne vil trolig likevel ønske seg det kraftfulle dreiemomentet i den tilsvarende prisede turbodieselmotoren. Den vil dessuten være vesentlig billigere i daglig drift, til tross for at testbilen ikke er avskrekkende tørst.

lukk

Minus
Merke/modellMazda CX-5 2,0 Sport 4x4
Motor/girkasse 4
Komfort 4
Kjøreglede 5
Sikkerhet 4
Interiør 5
Eksteriør 5
Økonomi 5
Miljø 4
Karakter 4,6

lukk

Karakter

Det japanske merket er kanskje ikke det første du tenker på når temaet er firehjulsdrevne SUV-er. Ganske riktig.

Men ikke helt. Mazda har nemlig CX-7-modellen på samvittigheten. Da den kom, i 2007, var den noe av det absolutt SUV-friskeste undertegnede hadde vært borti.

Noe av årsaken lå i en sprek bensinturbomotor som sørget for avgiftsmessig harakiri på det norske markedet. Først mye senere kom et noe mer fornuftig dieselalternativ. Men begge varianter hadde flotte kjøreegenskaper.

Nå er den noe mindre og litt mer nedtonede CX-5 på plass. Mazda har snakket mye om sin såkalte Skyactiv-teknologi, og CX-5 er den første modellen som inkluderer hele pakken av triks. Det betyr blant annet lettere materialer og mer effektive motorer.

Vi har testet den firehjulsdrevne varianten med bensinmotor.

Bli venn med oss på Facebook!

 

Tre steg frem, ett tilbake

Inne i bilen er det liten tvil om at dette er en Mazda, først og fremst på grunn av ratt og instrumentering.

Men det er likevel mye som skiller seg fra tidligere tider. Det mykt polstrede dashbordet med pianolakkert midtlist, for eksempel, som peker vesentlig mer i retning det såkalte premiumsegmentet enn Mazda noen gang har gjort. Det samme gjør joysticken i midtkonsollen til styring av vesentlige funksjoner.

Les også

Det er fortsatt mye plast i interiøret, men skinnsetene og detaljer i samme materiale i dørene og armlenet er med på å heve inntrykket. Dashbord og instrumentpanel er oversiktlig og rent, det er innrettet mot kjøring.

Naviskjermen er stor, og av typen man tar på for å gjøre valg. Her er det enkelt å sette opp blåtannforbindelse for smarttelefonen, både for telefoni og musikk. Integrert løsning for streaming av musikk, der man kan skifte lydspor via multifunksjonsrattet, trekker dessuten opp.

Den samme skjermen viser også ryggekamera. 12-voltuttak både i midtkonsollen og under hendlene for klimaanlegget, samt AUX- og USB-innganger er bra.

Beskyttelsesplatene i plast, som sitter under både foran og bak på bilen, ser derimot så billige ut at det nesten er en skam.

 

Tilstrekkelig kraft

160 hestekrefter ved 6000 omdreininger er de tørre fakta for den turboløse motoren. Men denne CX-5-utgaven veier ikke mer enn 1425 kilo, og i tillegg ruller bilen lett.

I den grad det er noe særlig ekstra krefter å hente, er det i området fra 4000 og oppover mot maksytelsen. Kraftutviklingen i motoren er ganske lineær, uten noen tydelige spark i enkeltdeler av registeret.

Dreiemomentet er 208 newtonmeter er forresten også på sitt maksimale ved 4000. Det er kurant i en bensinmotor på denne størrelsen, men betyr at kreftene må hentes.

I den 2,2 liter store turbodieselmotoren er seigdragtallet, til sammenligning, 380 newtonmeter allerede ved 1600 omdreininger.

Vi mener likevel bensinmotoren holder mål her, til tross for at det krever en god del bruk av girspaken. Girkassen er meget presis og lettsjaltet, og underbygger kjøregleden resten av bilen byr på - kort sagt en girkasse for den som liker å gire selv.

En annen grunn til at bensinmotoren ikke gjør seg bort, er at forbruket er til å leve med. Gjennom testens cirka 35 mil oppnådde vi et faktisk blandet forbruk på 0,8 liter pr. mil, identisk med kjørecomputeren. Den første faktiske delmålingen, etter 20 mil, viste 0,75.

I og med at andelen korte turer var høy i løpet av de siste 15 milene, var ikke det gjennomsnittlige forbruket på 0,87 helt avskrekkende.

Mazda oppgir selv, til sammenligning, 0,66 for blandet kjøring og 0,81 i by.

 

Fortsatt en SUV...

Styringen tenderer mot direkte, tung styrefølelse, men preges nok noe av de store piggfrie vinterdekkene.

Sommerdekk vil nok gjøre bilen noe mer responsiv, men det generelle inntrykket er at CX-5-en er en kjøreglad SUV. Noe av årsaken er at den fremstår mer lettbent på veien enn flere tilsvarende konkurrenter, til tross for at vekten er gjennomsnittlig.

Les også

På ujevn vei kjennes det også tydelig at bilen har et ganske fast understellsoppsett.

Det peker på at bilen er mer orientert rundt kjøredynamikk enn utpreget fjæringskomfort. Brå ujevnheter forplanter seg i chassiset. Men når bilen presses i skarpe svinger svekkes noe av det spenstige inntrykket bilen ellers gir. Her kommer høyden og ditto tyngdepunkt til syne. Når det kniper, understyrer bilen lett.

Ved videre provokasjon griper den elektroniske stabilitetskontrollen inn omtrent samtidig som bilen går over i overstyring. Da retter den seg raskt og trygt inn, men det forteller også at bilens bakkeklaring på 21 centimeter betyr ekstra behov for elektronisk bistand.

Samtidig er bilen utstyrt med gode seter foran, med elektriske justeringsmuligheter. Til tross for at bilen har etternavnet Sport, er ikke setene veldig sportslige. Moderat støtte for både sete og rygg, men sitteputen er samtidig lengre enn i den typiske kompakte SUV-en.

 

Meget god plass

Noe av gevinsten ved å velge bensinmotor, er et jevnt over lavere støynivå fra motorrommet enn med diesel. Ved kjøring på motorvei i 100 km/t er det noe vindstøy, som nok delvis skyldes bilens store speil.

Det er også merkbart at Sport-utgaven ruller på 19-tommere. Veistøyen er tydelig, men ikke plagsom.

Men: I likhet med mange av sine artsfrender i SUV-klassen er sikten bakover i svakeste laget, mye på grunn av brede C-stolper bakerst og et smalt bakvindu. Ryggekameraet i bilen er derfor alfa og omega.

Det er nesten overraskende mye plass i denne bilen, noe som får den til å stå frem målt mot de mindre og tilsvarende SUV-ene i klassen.

503 liter sier fasiten aller bakerst, og bakseteplassen er også god - både til ben og hode (særlig hvis vi går ut fra 180-normen på fører og passasjer bak). Bakovervendt barnesete er enkelt å få inn bakdøren, men vi savner likevel guidene til Isofix-festene i bakseteryggen. Disse gjør at setet kan dyttes rett på plass uten finsikting, og kommer nå i stadig flere biler.

Da vi tøyde bagasjerommet til yttergrensene, fikk vi også god nytte av at det er lett å legge ned bakseteryggen. Men kolli på to meter byr på trøbbel (se bildegalleri). Det er helt typisk for denne bilklassen.

 

Her er konkurrentene

CX-5 leverer etter vår mening kjøredynamikk på høyde med ledende konkurrenter som Ford Kuga og Volkswagen Tiguan. Sistnevnte leder salgsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Kjørefølelsen minner dessuten mye om både Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX og nye Subaru XV, men CX-5 er størst av de nevnte - på alle måter.

Mitsubishi Outlander, Kia Sportage, Hyundai iX35, Toyota RAV4, Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008 er andre naturlige konkurrenter på samme prishylle.

På den vesentlig dyrere hyllen finner vi biler som Audi Q5 og BMW X3 - begge med tilsvarende dimensjoner.

I løpet av testen møtte vi dessuten flere som hevdet å ha sett designmessige likhetstrekk mellom BMW X1 og CX-5.

 

Verdt prisen?

En sjelden gang opplever vi at prisen stemmer med produktet, omtrent som når kartet stemmer med terrenget.

Bilen koster under 400.000 kroner levert i Oslo, og det er slett ikke verst for en bil som byr på så mye utstyr, detaljer og plass som CX-5 Sport 4x4 viser seg å gjøre.

Les også

 

Vanen tro tilbyr Mazda forhåndsdefinerte utstyrspakker. Det betyr at det ikke er like vanskelig å velge som det for eksempel kan være hos de fleste tyske merkene.

Testbilen har utstyrsnivået Sport, og her finner vi blant annet start-stopp-teknologi, navigasjon, blåtanntilkobling, ryggekamera, skinnseter med elektrisk regulering og multifunksjonsratt/joystick i midtkonsollen - for å nevne noe.

Alt i alt mener vi denne bilen fremstår som et attraktivt alternativ i klassen, mye på grunn av pris og utstyr, men vi kan likevel ikke fri oss helt fra tanken om at dieselmotoren vil være det beste alternativet i denne bilen. Den er ennå ikke introdusert i Norge.

PS. CX-5-sikkerheten er ennå ikke vurdert av EuroNCAP. Storebror CX-7 fikk imidlertid kun fire stjerner da den ble testet i 2010. Det betyr at det kreves et realt byks på denne nye modellen.

 

Har du spørsmål om denne bilen som ikke ble besvart i artikkelen? Still det/dem under!

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll