• Volkswagen Passat Alltrack (t.h.) har nettopp meldt seg på i det smale segmentet for høyere, firehjulsdrevne stasjonsvogner. Vi har testet den mot målestokken Volvo XC70.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

  • Bakseteplassen i XC70 er marginalt større i bredden enn i Alltrack. Med to Isofix-barneseter i ulik størrelse, sto det igjen 34 centimeter i midten.
  • Ved den tilsvarende målingen i Alltrack, sto vi igjen med 32 centimeter i midten til et tredje sete.
  • Noe er likt, mye er forskjellig. Til syvende og sist endte de to bilene likevel på samme gjennomsnittskarakter - nemlig 4,25. At karakterene ikke ble høyere, sier mest om at biler med firehjulstrekk og solid kraft er dyrt.
BILTESTER / Volkswagen Passat Alltrack 170 TDI vs Volvo XC70 D5

Hvilken av disse firehjulsdrevne hyttebilene er best?

Nye VW Passat Alltrack i duell mot traveren Volvo XC70.

Merke/modellVW Passat Alltrack 2,0 170 TDI DSG 4MVolvo XC70 D5 AWD Summum
Pris 602.300 kr (billigste 441.800) 877.000 kr (billigste 2WD 468.900)
Motorstyrke 170 HK v/4200 o/min 215 HK v/4000 o/min
Dreiemoment 350 Nm v/1750-2000 o/min 440 Nm v/1500-3000 o/min
Drivstoff Diesel Diesel
Gir 6-trinns automat (DSG) 6-trinns automat
Toppfart 211 km/t 205 km/t
0-100 km/t 10,3 sek 8,3 sek
Lengde 4,77 m 4,83 m
Bredde 1,82 m 1,87 m
Egenvekt 1650 kg 1740 kg
Bagasjerom 588-1716 l 555-1580 l
Forbruk 0,57 l/mil 0,68 l/mil (blandet)
Co2-utslipp 152 g/km 179 g/km

lukk

Fakta

Begge biler byr på stort sett gode plassforhold for familien, med XC70 i en knapp ledelse med hensyn til takhøyde for høye passasjerer. Selv om vi oppfatter begge som mer komfortable enn normalutgavene, kommer Volvoen seg foran også på dette punktet. Begge testbiler har fine kraftoverskudd, men det er også her den største forskjellen mellom bilene befinner seg. Volvoen er nemlig både sterkest og mye, mye dyrere. DSG-automatgir i Alltrack, med dobbeltclutch, trumfer imidlertid Volvos Geartronic.

lukk

Pluss

Den som ønsker seg en firehjulsdrevet familiebil av denne typen, må være beredt på å bla opp. Begge er dyre, men Volvoen er likevel å regne som svindyr (mye av forskjellen ligger i registreringsavgiften, se konklusjon). Høyreiste biler av denne typen taper dessuten en god del kjøredynamikk, men vi oppfatter at Alltrack ligger klart nærmest normalutgaver på veien (mye mindre bakkeklaring enn XC70). Begge er vesentlig tørstere i normal, daglig bruk enn fabrikkoppgitte tall tilsier - uten at dette er særegent for disse to bilene i testsammenheng.

lukk

Minus
Merke/modellVW Passat Alltrack 2,0 170 TDI DSG 4MVolvo XC70 D5 AWD Summum
Motor/girkasse 5 5
Komfort 4 5
Kjøreglede 4 4
Sikkerhet 5 6
Interiør 4 5
Eksteriør 5 4
Økonomi 3 2
Miljø 4 3
Karakter 4,25 4,25

lukk

Karakter

Hyttebiler av denne typen er ikke noe stort segment i bilmarkedet.

Volvo XC70 har møtt konkurranse kun fra biler som Audi A6 Allroad, som nettopp er kommet i ny versjon, og Subaru Outback. Men nå vil også allemannseide Passat snike seg inn i den lille gruppen.

Resultatet er, i vårt testtilfelle, en påkostet bil til over 600.000 kroner. Den skal få bryne seg mot en enda dyrere Volvo.

Likhetstrekkene er mange, ved at begge har automatgir, grei bakkeklaring, god plass bakerst og innholdsrike utstyrstillegg.

Begge har dessuten det samme Haldex 4-firehjulsdriftssystemet. Det betyr at begge er forhjulsdrevne til det glipper, og at nesten all kraft kan sendes til bakhjulene ved behov - altså hjulspinn.

Men vår test viser også at de to har en rekke ulikheter.

Følg oss på Facebook!

 

Velkommen i stuen

Selv om Volvo V70/XC70 i store trekk har sett ut som dette siden 2007 innvendig, oser det velvære av kupeen.

Men at noen ønsker seg noe som ser ut som pianolakkert treverk både i rattet og dashbordet, har vi problemer med å forstå. Rattet er for eksempel 50/50 treverk og skinn.

Les også

 

Det gir nesten et maksimalistisk stuehyggepreg, når setene foran og bak legges til. Integrerte skjermer i nakkestøttene er trivelig for kidsa på langtur, men viser seg også som et høyt tall i ekstrautstyrslisten. Skjermen på dashbordet lar deg styre alt det vesentlige; navigasjon, lyd og telefon.

Men vi setter ikke like stor pris på alle knappene som er strødd rundt i den brede midtkonsollen.

Passaten er langt mer nedtonet innvendig, men står ikke veldig mye tilbake på utstyrssiden. Ved første øyekast er det ikke mye som skiller 2012-interiøret, altså den nye Passat-generasjonen, fra forrige.

Men instrumentpanelet fremstår vesentlig mer moderne enn i Volvoen, med tydelig informasjon. Svensken har tallvisning som gir assosiasjoner til fordums Commodore 64-tider, uten at det er noe stort minus.

På infotainmentsiden fungerer det godt i Passaten - til tross for at det ikke er like enkelt for den uinnvidde å få parret iPoden eller iPhonen.

 

De vitale målene

Det kan åpenbart diskuteres om plastdetaljene begge har, rundt skjermbuer, i sideskjørt og foran og bak tar seg spesielt bra ut. Volvoen drar imidlertid plasten lengst, mens Volkswagen er noe mer diskré enn tidligere høyere modeller fra merket har vært.

Men dette er formatet bilbransjen har lagt opp til, og er åpenbart den billigste løsningen.

Passaten har en bakkeklaring på 16,5 centimeter, og det er slik sett og godt stykke opp til de typiske SUV-ene det selges mye av på det norske markedet, rundt - og over - 20 centimeter.

Volvoen er på sin side hevet 21 centimeter over bakken, og gir langt mer følelse av ulendt terreng. I alt rager den omtrent 1,6 meter over bakken, mens Passatens tilsvarende er 1,55.

Forskjellen ligger altså, tilsynelatende, i hjulopphenget. Samtidig skiller det bare seks centimeter på total lengde - XC70 har 4,83 meter mot Alltracks 4,77.

Beskyttelsesplatene bak og foran på Alltrack er i rustfritt stål, mens Volvoen fremstår noe mindre røff med sin plast.

 

To plassvinnere

Til tross for at Passaten har panoramatak, har den ikke noe ekstra å by på i høyden for høye personer.

Denne testen ble gjennomført av to karer på 195 og 175 centimeter. Størstemann fikk det litt trangt mot taket i Passaten, mens minsten hadde  det helt greit. XC70 passerte nåløyet med stil for begges del.

Les også

100 mil i landets vanligste bil

Denne når snart 200.000 solgte i Norge

 

De to har imidlertid nokså lik plass både i baksetet og til bagasje - i praksis.

Fasiten sier at Passaten har mer plass, 588 mot 555 liter, og vinner også litt i dybden. Men Volvoen har noe mer å gå på i bredden, så det blir aller mest et spørsmål om praktisk utnyttelse. Volvoen kan også lastes mer - og trygt - i høyden på grunn av gitteret mellom baksetet og bagasjerom.

Begge har dessuten elektrisk bakluke.

I baksetet testet vi med to barneseter i begge biler, begge med Isofix. Det ene for 0-12 måneder, det andre for 9 mnd-4 år. I Passaten gjensto 32 centimeter i midten til et eventuelt tredje sete.

Volvoen har to ekstra centimeter i midten når de to setene skyves maksimalt til hver side i Isofix-festene. I tillegg har den en snedig løsning som hever baksetet for litt større barn.

I begge biler blir det relativt trangt for passasjeren foran når det største bakovervendte barnesetet er på plass. Sagt med andre ord; en langbent person vil ikke trives.

 

Svensk komfortvinner

Volvoen er en utpreget komfortabel bil. Den har en lett servo, men likevel ikke med en helt doven styrefølelse.

Et komfortabelt oppsatt understell som sørger for at bilen duver over det meste av ujevnheter i veibanen, selv når det er grove skjæringer i asfalten.

Lengre fjæringsvei enn i en vanlig V70 gjør at bilen kneler over fartshumper, dersom man kommer litt for raskt inn. Tar du det mer med ro, flyter bilen mer eller mindre over - nesten på samme måte som en Citroën C5 gjorde under en annen test nylig.

Setene er et annet kapittel som bygger opp under komforten. Mykere sitteputer skal du lete en stund etter, men de samme skinnsetene - med elektronisk justering - har ikke den helt store sidestøtten.

Umiddelbart oppfattes Passaten som komfortabel, og er det også relativt sett.

Men den kommer til kort mot XC70 på fjæringskomfort. Alltrack-understellet svelger unna mye, men når veien blir ordentlig ujevn sliter det med å absorbere slik Volvoen gjør.

Den leverer i stedet noe annet, som vi skal komme tilbake til.

 

Ett stikk til hver

Det er i avdelingen for motor, ytelse og kraftoverføring vi finner de største forskjellene.

Alltrack-testbilen har det sterkeste av de to to tilgjengelige dieselalternativene, nemlig 170 hestekrefter. Den samme, velkjente motoren kommer også med 140 hestekrefter. Dreiemomentet i 170 TDI er 350 Nm fra 1750-2000 omdreininger.

Les også

Dyr, deilig og hissig BMW 3-serie

Villstyring og miljøfrieri i samme pakke.

 

Sammen med sjutrinns dobbeltclutchgirkasse (DSG) gir motoren dynamiske kraftreserver. Rent intuitivt føles den samme motoren sprekere med manuelt gir, men det stemmer ikke i praksis.

D5-versjonen av XC70 har vesentlig mer å fare med, til tross for at bilen er  tyngre -  1740 kilo mot 1650. Men Geartronic-automatgirkassen er ikke i nærheten av smidigheten vi finner i DSG-girkassen i Passaten.

Vel girer kassen opp og ned omtrent der vi ønsker at den skal gjøre det, men på en vesentlig røffere måte.

XC70 vinner med andre ord på solid ytelse, med sine 215 hestekrefter og massive dreiemoment på 440 Nm fra 1500-3000 omdreininger, men taper noe på kraftoverføring.

Likevel: Alltrack i denne versjonen har absolutt kraften den trenger.

 

Tørstere Volvo

Siden Alltrack er en helt ny modell, gjennomførte vi en lengre forbruksmåling på denne enn med Volvoen. Totalt 60 mil ble tilbakelagt i løpet av testperioden.

Rundt halvparten av kjøringen var som vanlig langkjøring, mens resten av testen besto av kortere turer. Det gjennomsnittlige blandede forbruket endte på rett i underkant av 0,7 liter pr. mil.

Det er vesentlig høyere enn Volkswagens eget tall, nemlig 0,57.

Volvoen ble kjørt rundt 40 mil i testen, hvorav de siste 34 ble grundig målt. Resultatet viste et faktisk blandet forbruk på 0,9 liter pr. mil, med like deler lengre og kortere kjøring.

I praksis er også dette tallet et godt stykke unna Volvos eget; 0,68.

For begges del vil vi, som vanlig etter å ha tilbakelagt slike distanser, hevde at testtallene bedre reflekterer praktisk bruk enn fabrikkoppgitte data.

 

Tryggest på veien

På testdagen er det våt veibane.

Når Volvoen provoseres i sving, understyrer den konsekvent. Det er nesten ikke mulig å få bakhjulene til å slippe, i det som også kalles overstyring. Først når det går virkelig hardt for seg, må elektronikken gripe inn for å justere kursen.

Konklusjonen er relativt enkel: XC70 er først og fremst en trygg, balansert og forutsigbar bil, og dermed ikke så mye for den som er ute etter triggerhappy oppførsel. Svingene kan ikke forseres i spesielt høyt tempo, også på grunn av krengningstendensen.

Les også

 

Passaten har en ganske annerledes, og lettere, oppførsel. Der XC70 føles tung og stor på veien, oppleves Passaten vesentlig lettere.

Det fører også til at den overstyrer langt lettere på det våte føret. Elektronikken griper inn og stabiliserer raskt, men det er likevel ingen tvil om at vi opplever XC70 som stødigere.

Til syvende og sist har Alltrack klart mer engasjerende kjøreegenskaper.

Ingen av modellene er forøvrig kollisjonstestet hos EuroNCAP. Vi må derfor legge til grunn at sikkerhetsnivået er tilsvarende standardutgavene, nemlig Passat og V70.

Både Alltrack og XC70 er godt utstyrt, både aktivt og passivt, men vi oppfatter likevel at Volvoen er det lille hakket foran.

 

Verdt prisen?

Ingen av testbilene befinner seg på billighyllen, noe svært få eller ingen i dette feltet gjør.

XC70 starter på rundt 470.000 kroner i enkleste versjon, med drift kun på forhjulene, mens bilen som ble stilt til disposisjon til denne testen har tillegg for over 400.000 kroner. Rundt 200.000 av de 877.000 kronene ligger i ekstrautstyr.

315.836 kroner går rett til staten i registreringsavgift.

Til sammenligning starter Passat Alltrack på rundt 442.000 kroner, og da er firehjulsdriften fortsatt på plass. 30 hestekrefter ekstra betyr et påslag på rundt 46.000 kroner, mens utstyrspakken tar testbilen ytterligere 115.000 kroner opp - til 602.000.

Staten tar 180.405 kroner direkte for den lettere og utslippssnillere VW-en. Allerede fra innstegsprisen er det klart at Alltrack er et vesentlig mer fornuftig alternativ enn XC70, gitt at 4x4 uansett er på plass.

Moderne utstyr som filskiftevarsler, adaptiv cruisekontroll er på plass i begge, det samme er skinnseter (i Alltrack kun delvis elektrisk regulerbare), klimaanlegg, blåtann og navigasjon.

Alltrack er alene om sitt gigantiske panoramatak i denne testen, mens XC70 stiller med fotgjengervarsling som aktivt sikkerhetstillegg (og ellers, i rettferdighetens navn, en vesentlig lengre utstyrsliste).

Bil er dyrt i Norge. Selv om Alltrack fremstår som en solid pakke, er Volvoen alt i alt bedre. Men skulle den matche på pris, må motorstørrelsen betydelig ned - og under Alltracks ytelse - i tillegg til et vesentlig utstyrskutt.

Da gir neppe svensken den samme opplevelsen av komfortbombe som i denne testen.

I totalvurderingen endte det med dødt løp (se karakterer). For begges del trekker pris ned, for Volvos del bidrar miljøvurderingen særlig til det samme.

 

Har du spørsmål om disse bilene som ikke ble besvart i testen? Still det/dem under!

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll