• Ingen særlig tvil om at dette er en Toyota. Fronten har klare likhetstrekk med volummodellen Avensis.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

  • Peugeot 5008 (t.v.) er en typisk Verso-konkurrent. Du møter garantert en bil av denne typen på nærmeste kjøpesenter.
  • Ford S-Max (t.h.) opererer i samme segment som Verso, men er over 30 centimeter lengre. Den er dessuten vesentlig dyrere. S-Max' lillebror, C-Max, er samtidig hakket mindre enn Verso.
  • Verso sluker en god del bagasje dersom man tenker seg om før avreise. Bagasjerommet kan gjøres større ved å skyve midtre seterad fremover.
  • Testen viste at Toyota Verso byr på gode kjøreegenskaper. Den er dessuten både lettkjørt og komfortabel.
  • Foran rattet finner du ikke noe speedometer. Det er flyttet til høyre i dashbordet, sammen med turteller og øvrige instrumenter. Lik det eller ei.
  • Til tross for at den er relativt kort og høy, gjør Verso seg ikke bort på svingete landevei.
  • Dashbordoppsettet i Verso kan diskuteres, men det er ingen stor sak.
  • Den midtre seteraden kan settes opp nærmest etter ønske. Slik skal det være i en flerbruksbil.
  • De to ekstra setene bakerst legges flatt ned, men stjeler likevel plass. Har du ikke behov for dem, betyr det også mer plass til bagasje.
  • Skal det stå et bakovervendt barnesete i baksetet, betyr det at bagasjerommet ikke kan utnyttes maksimalt. Vel å merke dersom passasjeren foran forlanger akseptabel benplass.
  • Her er et eksempel på hvordan den midtre seteraden kan settes opp. Med minst plass aller bakerst, er det grei plass til bena. Verso gikk forresten ut av vår test med et gjennomsnitt på 4,25 av seks.
BILTESTER / Toyota Verso 2,0 D-4D Panorama

Her er Toyotaen nordmenn dropper

Men ikke så dum som man kunne tro.

Merke/modellToyota Verso 2,0 D-4D Panorama
Pris 332.700 kr (billigste 304.600)
Motorstyrke 126 HK v/3600 o/min
Dreiemoment 310 Nm v/1800-2400 o/min
Drivstoff Diesel
Gir 6-trinns manuell
Toppfart 185 km/t
0-100 km/t 11,3 sek
Lengde 4,44 m
Bredde 1,79 m
Egenvekt 1540-1625 kg
Bagasjerom 440 l (1696 med baksete nedfelt)
Forbruk 0,53 l/mil (oppgitt blandet)
Co2-utslipp 139 g/km

lukk

Fakta

Verso har nesten overraskende gode kjøreegenskaper. Den styrer presist, er lettkjørt og byr på grei langturkomfort. Rent økonomisk er den også en grei deal.

lukk

Pluss

Denne Verso-utgaven har, etter vår mening, for høy utveksling på de høyeste girtrinnene. Det bidrar til at motoren oppleves i slappeste laget og at girspaken må brukes mye langs norsk landevei.

lukk

Minus
Merke/modellToyota Verso 2,0 D-4D Panorama
Motor/girkasse 3
Komfort 5
Kjøreglede 4
Sikkerhet 5
Interiør 4
Eksteriør 4
Økonomi 5
Miljø 4
Karakter 4,25

lukk

Karakter

Salgstall på drøye 400 biler – gjennom et helt år – er ikke dagligdags for Toyota.

Men det er likevel de tørre fakta for flerbruksbilen Verso, som i første rekke konkurrerer med modeller som Volkswagen Touran, Mazda 5, Peugeot 5008, Ford C-Max/S-Max og nye Opel Zafira.

Oppsettet er klassisk: En relativt kort og firkantet boks med god takhøyde. I tillegg er det plass til et håndballag.

Er Verso en glemt perle eller er glemselen fortjent?

Trangt bakerst

Som i flere andre sjusetere av denne typen, er de to bakerste setene også her en trang opplevelse.

Dersom du ønsker å ha et godt forhold til dine langbente passasjerer, bør du dermed unngå å plassere dem bakerst.

Vi tror egentlig det i praksis er snakk om et ti-prosents-sete – altså at det ikke kommer til å være så mye i bruk. Men det er ikke unikt for Verso i denne klassen.

Les også

Her er en sportslig type

Dieselmuskler på lavkarbo.

Når det er sagt kan man også lure på om setene er verdt plassen de tar når de legges ned, for bagasjerommet er i utgangspunktet ikke spesielt stort med sine 440 liter.

Legges midtre seterad ned, økes rommet til 1696 liter.

Fleksibel lasteplass

Det er uansett bra at midtre seterad kan justeres og tilpasses uavhengig, slik at det blir mulig å prioritere mer av plassen bakerst til bagasje.

Verdt å nevne her er at det ikke er mer plass enn at et stort bakovervendt barnesete gjør at man ikke kan skyve raden særlig frem dersom passasjeren foran skal ha rimelig plass.

Denne seteraden har grei sittekomfort, til tross for at sittestillingen fort blir i overkant rett-opp-og-ned. Sitter man lenge på midtsetet, melder behovet seg for å strekke på beina.

Vi reiste med en stor koffert, to mellomstore, et par sekker, en sammenleggbar trillevogn og diverse andre kolli. Alt gikk inn, men det merkes at Verso ikke er størst i flerbruksklassen.

For høyt giret

Normalt sett er det et pluss for forbruket at de øverste girtrinnene ligger relativt høyt.

I Verso ligger sjettegiret veldig høyt.

Det har nemlig ikke ikke stort mer enn 1200-1300 omdreininger å jobbe med i 80 km/t på typisk norsk landevei, og stort mer er det heller ikke i femtegiret.

Les også

Gøyal småtass

By- og urbanbilen VW Up! er lekende lett å manøvrere.

På dette turtallet finnes det ikke drag.

Vår erfaring er dermed at fjerdegiret må benyttes uvanlig ofte under normal kjøring, og at man faktisk må helt ned i tredje gir for å hente kraft til en forbikjøring.

Vesentlig høyere forbruk

Det er for dårlig når motoren faktisk er to liter stor. Vi har testet den samme motoren i Avensis, og det er ikke til å komme fra at bunndraget er i svakeste laget.

Motoren når nemlig ikke reelt arbeidsturtall før opp mot 2500 omdreininger.

I praksis betyr det at samarbeidet mellom girkassen – som heldigvis er presis – og motoren fungerer best langs motorvei i høyere hastigheter, og desto dårligere mellom bakkar og berg.

Én konsekvens er at det er vanskelig å nærme seg Toyotas eget oppgitte forbruk, for landeveiskjøring, på 0,46 liter per mil i ideell EU-syklus. Vi endte på 0,57.Gode

Gode kjøreegenskaper

Verso har gode kjøreegenskaper, er balansert til å være en flerbruksbil, den styrer presist og har en nokså direkte styrefølelse – som gir gode tilbakemeldinger om underlaget.

I tillegg reagerer bilen forutsigbart under press, og viser en forbausende lite understyringstendens.

Les også

Her er en ny og sterkt forbedret Audi A6

Det viktigste er gjemt under skallet.

Til tross for det er kjøreegenskapene trygge og gode, og vel så bra som i den typiske familiebilen Avensis – som Verso deler mye med.

Fjæringskomforten er også bedre enn forventet, og underbygger det gode inntrrykket.

Enkelt - og greit nok

Førermiljøet er relativt spartansk, og preges av mye hardplast.

Girspaken befinner seg høyt plassert i midtkonsollen, slik Toyota også har hatt i tidligere Verso-utgaver.

I den samme midtkonsollen er det et høyt antall knapper, til tross for at vi ikke snakker om noen overdådig utstyrt bil.

Ellers er førersetene gode nok, til tross for at de har stofftrekk. Det er god sidestøtte i ryggen, med nakkestøtten nært og tett på. Sitteputen er lang nok, og passe myk.

Dermed tåler testbilen langturer greit, og komforten påvirkes også positivt av lite motor- og veistøy (vi minner her om at bilen ruller på myke piggfrie vinterdekk).

En smakssak er det dog om det er greit å ha instrumentpanelet til høyre for midten av dashbordet. Grepet stammer opprinnelig fra den første Yaris-modellen som kom på markedet i 1999.

Noen vil hevde at dette øker konsentrasjonen om kjøringen, men for vår del skjer det motsatte – der speedometer og turteller blir liggende i sidesynet.

God sikkerhet

Toyota Verso ble kollisjonstestet hos EuroNCAP i fjor, og viste seg som en sikker flerbruksbil.

Best er sikkerheten for voksne, med jevnt over gode testresultater og 89 prosent. Sidekollisjonen førte til maksimal score, mens stolpetesten antyder marginal beskyttelse i brystregionen - i likhet med beskyttelse mot whiplash-skader ved påkjørsel bakfra.

Barnesikkerheten er ikke helt på samme nivå, med en score på 75 prosent, mens fotgjengerdelen av testen gikk bedre.

Bilen har sju kollsjonsputer som standard, og fikk 86 prosent uttelling innen kategorien for sikkerhetsutstyr.

EuroNCAP-detaljene finner du her

Verdt prisen?

Vi snakker ikke om en bil som vekker begjær, men som gjør jobben sin på en helt kurant måte - uten å klare å forkle det faktum at den er en fleksibel flerbruksbil.

Bilen er enkelt utstyrt etter dagens standard, selv om det holder for de fleste. Panoramatak er fint i en bil som denne, det samme er USB-tilkobling for MP3-spiller eller mobiltelefon.

Men både navigasjon og moderne, aktivt sikkerhetsutstyr - som blindsone- og filskiftevarsel - mangler her.

Vi har nevnt den noe tamme motoren, men den bidrar tross alt også til at prislappen ikke er avskrekkende.

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll