• Diesel eller bensin? Ikke lenger selvsagt. Heller ikke i BMW 1-serie.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

BILTESTER / BMW 1-serie

Her er BMWs nye kompaktutfordrer

Diesel ingen selvfølge i den nye 1-serien.

Merke/modellBMW 116i SportBMW 116d Urban
Pris 299.900 kroner (testbil: 368.510) 279.900 kroner (testbil: 338.120)
Motorstyrke 136 HK v/4400 o/min 116 HK v/4000 o/min
Dreiemoment 220 Nm v/1350-4300 o/min 260 Nm v/1750-2500 o/min
Drivstoff Bensin Diesel
Gir manuell 6-trinns manuell
Toppfart 210 km/t 200 km/t
0-100 km/t 8,5 sek 10,3 sek
Lengde 4,32 m 4,32 m
Bredde 1,76 m 1,76 m
Egenvekt 1365 kg 1385 kg
Bagasjerom 360 liter 360 l
Forbruk 0,56-0,58 l/mil (blandet) 0,44-0,45 (blandet)
Co2-utslipp 129-132 g/km 114-117 g/km

lukk

Fakta

1-serie behøver ikke fryktelig mye kraft for å oppleves som en kjøreglad bil. Den smått naturstridige bakhjulsdriften, i en bil på denne størrelsen, bidrar mye til den kjøregleden. Samtidig skorter det ikke mye på komforten. I valget mellom diesel- og bensinmotor, falt vi denne gang ned på den fine bensinmotoren. Uansett motor, ville imidlertid denne modellen fått en klar femmer på terningen.

lukk

Pluss

Om vi ser bort fra det faktum at en kombibil naturlig nok ikke har mest plass, er prislappen - dersom man ønsker seg en godt utstyrt versjon - det største ankepunktet. Om det nye utseendet er tiltalende, lar vi være opp til deg å vurdere.

lukk

Minus
Merke/modellBMW 116i Sport
Motor/girkasse 5
Komfort 5
Kjøreglede 5
Sikkerhet 5
Interiør 4
Eksteriør 5
Økonomi 4
Miljø 5
Karakter 4,75

lukk

Karakter

Vi valgte å se på to sammenlignbare og relativt rimelige motoralternativer: Nemlig 116-versjonen med både bensin og diesel.

Nå er det nemlig ikke lenger bare den minste dieselmotoren som får pustehjelp av en turbo.

Det gjør at det minste bensinalternativet ser mye bedre ut, på papiret, enn før.

Hva fungerer best i praksis? Les videre og få dommen nederst.

Følg oss på Facebook!

 

Dieseldrag med bensin

Vi starter med bensinversjonen, som yter maksimalt 136 hestekrefter ved 4000 omdreininger.

Det høres ikke voldsomt ut, men den første observasjonen er at motoren på beskjedne 1,6 liter har et uvanlig godt og anvendelig bunndrag.

Les også

En lure-SUV med super dieselmotor

Motoren redder god testkarakter.

 

Særlig bra oppleves det fra rundt 1500 omdreininger, mens BMWs fasit sier at det starter allerede på 1350 og varer til 4300. Det er tall som minner mye om en sterk dieselmotor.

Motorkarakteristikken gjør det fullt mulig å kjøre overraskende rimelig i moderat landeveistempo, og særlig ved hjelp av bilens økonomiprogram, kalt «eco pro». Det gir klare råd underveis om hvordan spare drivstoff.

BMW hevder selv at modusen kan senke forbruket med 20 prosent.

 

Pedal-advarsel

Både pedal- og girskiftindikator lyser tidvis fra instrumentpanelet, og gir klar beskjed om å slippe opp når det gasses for hardt - eller når det er tid for å gire opp eller ned.

På toppen av dette dukker et eget tall opp på instrumentpanelet. Det viser akkumulert gevinst i kilometer, dersom man lykkes med sparejobben.

Det byr ikke på større problemer å holde seg på BMWs oppgitte forbrukstall under landeveiskjøring, mens motorveikjøring indikerer at fasiten er vel optimistisk.

Blandet bensinforbruk ender til slutt på drøye 0,6 liter per mil, men det er også fullt mulig å klare 0,45 over lengre landeveisdistanser uten særlige anstrengelser.

 

Sportslige gener

Men; en BMW lages ikke kun for å være i stand til politisk korrekt forbruk. Heller ikke minsten i modellrekken.

Les også

Her er en ny og sterkt forbedret Audi A6

Det viktigste er gjemt under skallet.

 

Testbilen er utstyrt med sportsprogrammet som muliggjør alt fra den nevnte «eco pro»-innstillingen til «sport+». Som vanlig innebærer det tilstramming av både styring, understell og gassrespons. Her våkner eneren for alvor til liv.

Faktum er at bensinmotoren, etter vår mening, føles vesentlig sterkere enn sine oppgitte 136 hester - uansett programinnstilling.

Den som vil kjøre rimelig bør holde seg unna den underholdende sport+-innstillingen, siden den klart oppfordrer til økt forbruk - i takt med økt kjøreglede.

 

Lettere å spare

Dieselversjonen er en nedtrimmet, to liter stor turbodiesel. BMW har varslet at det også kommer en 1,6-liter snart, med lik ytelse, men enn så lenge er dette eneste alternativ.

Motoren leverer 260 Nm dreiemoment mellom 1750 og 2500 omdreininger, og det er i dette intervallet nøkkelen til lavt forbruk ligger.

Det blir fort klart at det er lettere å oppnå lavt forbruk med dieselmotoren, selv om forskjellen er klart mindre enn tidligere.

Landeveiskjøring med et visst sparefokus, ved bruk av det samme «eco pro»-programmet, som er standardutstyr, ga et forbruk på rundt 0,43 liter per mil.

 

Tilsvarende ytelser

Det blandede forbruket over hele testperioden, også ved bruk av «sport»- og «comfort»-innstillingene, endte på i overkant av 0,5 liter. Tallet er på ingen måte overraskende bra, verken målt mot bensinversjonen eller andre biler i klassen, men likevel klart godkjent.

Les også

Dette er en av de billigste SUV-ene

Men nye Kia Sportage er ikke like sportslig som navnet antyder.

 

Det mest interessante er at valget mellom bensin og diesel - målt ut fra forbruk - langtfra er klart.

På motorveien skal de to levere samme fleksibilitet i fjerde og femte gir, ved mellomakselerasjon fra 80-120 km/t.

8,6 sekunder her, noe som er helt akseptabelt for motorer med disse ytelsene.

 

Sportslig etter ønske

Testbil nummer en, den med bensinmotor, er også utstyrt med sportsfjæring fra M Sport.

Når valgene blir mer sportslige, kommer den langpansrede 1-seriebilen best til sin rett. Den, for klassen, smått eksotiske bakhjulsdriften sørger for særdeles underholdende kjøreegenskaper, og en vilje til å spise svinger som få eller ingen er i stand til å utfordre i klassen.

Den lille tendensen til å krenge, kommer mest på grunn av at bilen er utstyrt med relativt moderate dekk.

Dieselversjonen har standardunderstell. Det til tross - det beste av kjøreegenskapene er beholdt, selv om komfort åpenbart er prioritert høyest. Også her gjør fin vektfordeling sitt til at bilen er i fin balanse det meste av tiden.

På vått føre, og under provokasjon, viser begge testbilene en tendens til å overstyre - altså at hekken slipper seg ut. Noen synes slikt er underholdende, andre får panikkangst.

ESP-systemet griper imidlertid kontant inn før det blir skummelt.

 

Konservative endringer

Testbilene har hvert sitt imageuttrykk. Bensinversjonen har emblemet «sport» på siden, mens dieselbrenneren har «urban».

Les også

Denne SUVen kjører som en vanlig bil

Kuga overbeviser på veien.

 

I utgangspunktet er det kun snakk om optiske forskjeller ut- og innvendig, samt at førstnevnte har sportsseter i stoff med fin sidestøtte - og et solid sportsratt. Til forskjell fra mer påkostede modeller, har disse setene kun manuell justering.

I tillegg er det mulighet til å justere lufttrykket i setevangene automatisk.

Sportssetene er - etter vår mening - langt å foretrekke fremfor de flatere delskinnsetene i dieselbilen, både med hensyn til sportslighet og komfort.

Instrumenteringen er oversiktlig og grei, uansett modell. Selv om interiøret generelt har fått en oppjustering siden sist, er det snakk om konservative endringer. I bunn og grunn er det greit; innemiljøet i 1-serie gjør så lite ut av seg at det ikke forstyrrer kjøringen.

 

Større bagasjerom

Foruten et vesentlig endret utseende, er 1-serie blitt 8,5 centimeter lengre enn forgjengeren, akselavstanden er økt med tre centimeter og bredden marginalt større.

Plassen innvendig oppleves ikke merkbart større, men det er god plass til fire voksne av normal størrelse. Den som ønsker å ha med seg barnesete, montert i Isofix-festet i baksetet, må imidlertid påregne begrenset plass til passasjeren foran (avhengig av setetype, red. anm.).

Aller bakerst er det plass til 360 liter bagasje, 30 mer enn i den utgående modellen. Dermed er 1-serie på nivå med de fleste naturlige konkurrenter, og det er heller ikke noe problem å få med seg en barnevogn - dersom det ikke skal være med altfor mye annet på tur.

På sikkerhetssiden er modellen foreløpig ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP, men den utgående modellen gjorde det jevnt over bra da den ble vurdert i 2004.

Noe annet enn fem stjerner og ytterligere forbedring denne gang, vil dermed være en gedigen skuffelse.

 

20.000 i prisforskjell

Bensinfaktoren som i størst grad utfordrer dieselmotoren, er det uvanlig solide dreiemomentet på 220 Nm allerede fra lave turtall. Det gjør det lettere enn normalt å holde forbruket nede - vel å merke dersom man sjelden benytter seg av den fine turtallsfleksibiliteten motoren gir.

Les også

Her er en sportslig type

Dieselmuskler på lavkarbo.

 

Bensinversjonen koster i utgangspunktet 299.900 kroner, mens dieselversjonen er 20.000 kroner billigere.

For den som ikke bryr seg om motorkarakteristikk og turtallsvillighet, kan dette være utslagsgivende.

Med utstyret som er lagt til, havner 116d-testbilen på rundt 340.000 kroner, mens internrivalen lander på cirka 370.000.

Nok en faktor som fortsatt understøtter dieselvalget, uansett bilmodell, er naturligvis lavere kostnad per liter drivstoff.

 

Valget er bensin

I denne testen er det likevel ingen tvil om at det er bensinmotoren som gir det mest positive og moderne inntrykket totalt sett.

I realiteten gir den et bevis for at bensinmotoren langtfra er død. CO2-utslippet fra bensinmotoren er dessuten nede i 129 gram per kilometer - det er kun 15 mer enn enn dieselmotoren (den varslede 1,6-dieselen skal komme ned i 99 gram, red. anm.).

Utslippet av nitrogenoksid (NOx) er dessuten forsvinnende lavt målt mot dieselmotoren.

Uansett motorvalg er karakteren fem dekkende for begge modellversjoner.

Konkurrentene til nye 1-serie er først og fremst Audi A3, som nærmer seg ny drakt, utslippsvinneren Lexus CT200h, Alfa Romeo Giulietta og Volvo C30.

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll