• Ford Kuga trives på landeveien, og leverer både komfort og kjøredynamikk.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

  • Toyota RAV4 (t.v.) var i mange år salgssjefen på det norske markedet. Så langt i år ligger den på en fjerdeplass blant SUV-ene, mens Kuga er nummer ni på listen.
  • Til tross for kraftfulle linjer, oppfatter vi ikke Kuga som noen terrengbil.
  • Den todelte bakdøren er åpenbart et amerikansk frieri, som betyr at handleposene kan slippes inn uten åpne hele døren. Resultatet er litt skranglete.
  • Kuga har fått noen ytterst små kosmetiske endringer.
  • Kuga leverer godkjent drivstofføkonomi langs landeveien...
  • ... men vi tror likevel, basert på erfaring, at manuelt gir i det lange løp gir lavere forbruk.
  • Powershift-automatgir bidrar både med komfort og kvikkhet i Kuga.
  • Fords design er inspirert av kinetikk. Ideen er at det skal se ut som om bilene er i bevegelse selv når de står stille. Døm selv.
  • Baksetet har en relativt bratt vinkel, noe som også viser seg når det bakovervendte baksetet skal inn.
  • Førermiljøet i Kuga er uendret siden bilen kom på markedet i 2008. Vi synes ikke det hadde gjort noe om Ford, under arbeidet med den begrensede ansiktsløftningen, hadde tatt en liten opprydning i midtkonsollen.
  • Sittekomforten i baksetet er godkjent, men egner seg ikke for høye passasjerer.
  • Støtten i sidevangene er god. Selve sitteputen kunne imidlertid vært tydeligere definert - i tillegg til at den er i korteste laget.
  • Materialvalgene i kupeen er ikke fra aller øverste hylle, men er samtidig flere hakk bedre enn de billigste bilene i SUV-klassen.
  • 410 liter bagasjerom er trolig egnet til å skremme kjøperen som bryr seg mest om plass. Lastevolum er dermed ikke Kugas sterkeste side.
  • Vår test av Kuga endte med en konklusjon omtrent midt mellom fire og fem øyne på terningen.
BILTESTER / Ford Kuga

Denne SUV-en kjører som en vanlig bil

Kuga overbeviser på veien.

Merke/modellFord Kuga 2,0 TdCi Titanium Powershift
Pris 486.800 kr (billigste 380.600)
Motorstyrke 140 HK v/4.000 o/min
Dreiemoment 320 Nm v/2000 o/min
Drivstoff Diesel
Gir 6-trinns automat (dobbelclutch)
Toppfart 183 km/t
0-100 km/t 10,7 sek
Lengde 4,44 m
Bredde 1,84 m
Egenvekt 1597 kg
Bagasjerom 410 l
Forbruk 0,68 l/mil (blandet)
Co2-utslipp 179 g/km

lukk

Fakta

Testbilen overbeviser med både god komfort og dynamiske kjøreegenskaper. Det er ikke et selvsagt kompromiss. Powershift-girkassen, med dobbelclutch, er bedre enn noe automatgir Ford har hatt tidligere - og har dessuten en sportslig touch. Men vi fornemmer likevel at VWs DSG-løsning er hakket bedre på drivstofføkonomi.

lukk

Pluss

Kugas hovedproblem er at den er trang. Begrenset innvendig plass er delvis løst med noe brattere sittevinkel, både i for- og baksete, men langstrakte folk møter likevel problemer. Bagasjerommet er fortsatt ett av de minste i klassen.

lukk

Minus
Merke/modellFord Kuga 2,0 TdCi Titanium Powershift
Motor/girkasse 5
Komfort 4
Kjøreglede 5
Sikkerhet 5
Interiør 4
Eksteriør 5
Økonomi 4
Miljø 3
Karakter 4,4

lukk

Karakter

Fords eneste rene firehjulstrekker for folk flest, Kuga, har nettopp fått en aldri så liten ansiktsløftning etter tre år på markedet.

Når vi sier liten er det nettopp fordi den er ytterst kosmetisk. Selv kjennere vil ha problemer med å se den.

Modellen har vært like kjent for begrenset plass som for sine solide kjøreegenskaper.

Spørsmålet er om den fortsatt er kjørekongen på haugen når vi her fortsetter høstens SUV-testserie.

 

Kvikk automatkasse

Kuga-turbodieselen er to liter stor og yter maksimalt 140 hestekrefter, mens dreiemomentet er 320 Nm ved 2.000 omdreininger.

Les også

Dette var landets mest populære flerbruksbil

Men så langt i år er den frakjørt av en Ford.

 

Dermed byr ikke vår testbil på klassens mest brutale ytelser, men den er heller ikke av de aller tyngste bilene. Derfor duger ytelsene.

Den automatiske Powershift-girkassen bidrar til å få det beste ut av motoren, med kvikke og presise opp- og nedgiringer.

Girkassen følger samme prinsipp som Volkswagens DSG-varianter, med to clutcher - der den ene er parat til skift mens den andre er i funksjon.

Vi fornemmer at Powershift virker noe kvikkere enn DSG, og at Forden lar turtallet jobbe seg litt mer opp før den skifter gir. Dermed føles girskiftene noen hakk sportsligere.

 

Tørst på motorveien

Men det viser seg, under testen av en DSG-utstyrt Volkswagen Tiguan - som du kan lese her om kort tid - at Kuga-karakteristikken har sin pris.

I løpet av vår testperiode hadde Kuga den tilnærmet likt forbruk under effektiv motorveikjøring som under kortere turer i by. Begge steder var det krevende å holde det løpende forbruket særlig under henholdsvis 0,8 og 0,9 liter per mil.

På motorveien er det derfor rimelig å anta at girkassen burde hatt høyere utveksling på det sjette trinnet.

Det blandede forbruket over hele testperiodens 30 mil, der rundt halvparten fant sted langs kupert landevei i 60- og 80-soner, endte likevel på rett over 0,7 liter.

Det rimer greit med Fords egne tall for bilen.

 

Kjører meget presist

Kjøremessig er det svært få, om noen, i det rimeligere SUV-segmentet som utfordrer Kuga helt på bredden i kjøreegenskaper.

Les også

Dette er ikke bare en kjip Jeep

Men Grand Cherokee er definitivt både hummer og kanari.

 

Når det er sagt er ikke denne Kugaen noen billigbil, når prislappen faktisk viser nærmere 490.000 kroner.

Men det er særlig kjøredynamikken som imponerer.

Kuga kjører meget presist, selv med den sjenerøse dekkdimensjonen testbilen er utstyrt med. Ønskes ytterligere skarphet, bør bilen ha en lavere dekkprofil.

Vi har dermed helt klart kjent skarpere styrefølelse, men den elektrohydrauliske servoen formidler likevel god kontakt med veien - og man slipper å lure på om bilen skal hit eller dit.

 

Passer aktiv sjåfør

Likevel er det verd å nevne at Kuga har en tendens til å overstyre mer enn SUV-normalt når underlaget blir sleipt. Altså svinger bakhjulene med i stedet for klassisk butting mot yttersving.

Uansett avklarer testruten at ESP-systemet gjør jobben når det nærmer seg kritiske ytterpunkter, samtidig som Haldex-firehjulsdriftssystemet bidrar godt når det glipper.

Kjøreegenskapene menger seg, etter vår mening, betydelig med dyrere SUV-alternativer som BMW X3 og Audi Q5.

Komforten er imidlertid ikke ofret til fordel for kjøredynamikken, og med den nevnte girkassen på plass er det bortimot fulltreffer når det gjelder kombinasjonen sportslighet og komfort.

 

Kombinert komfort

Støynivået er i den bedre enden av skalaen, både fra vind, vei og motor. Samtidig er setene i utgangspunktet gode, med fin sidestøtte oppe.

Les også

En sportshybrid for veganer

Karma fisker etter rike miljøvenner.

 

Sitteputen er imidlertid noe kort for den som har lange lår, og kunne dessuten hatt stødigere sidevanger.

Til tross for at Ford har kompensert kupeens begrensede lengde noe - ved å gjøre sittevinkelen brattere - blir det ikke helt optimalt.

I baksetet er sittevinkelen også relativt bratt, noe som også viser seg ved montering av Isofix-feste for bakovervendt barnesete. I praksis fungerer det greit, og øker den opplevde plassen til bena, men igjen bør ikke passasjeren være for lang.

Den opplevde komforten kommer derfor i stor grad an på kroppsstørrelse. Undertegnede på 175 satt greit, mens testkollega Harald på 195 slet mer med stillingen.

Bagasjerommet er dessuten ett av de klart minste i klassen, med sine 410 liter, for den som er opptatt av slikt. Sportsvognen til ettåringen går greit inn, mens det er litt verre å stable vognbagen til de aller minste - selv om det går.

 

Kurant sikkerhet

Kuga ble kollisjonstestet hos uavhengige EuroNCAP da den kom på markedet i 2008.

Testrutinene ble endret samme år, men Kuga gjorde det stort sett bra - og ble belønnet med fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire for barna og tre for fotgjengersammenstøt.

Konstruksjonen vurderes som robust, og bilen gjorde det bra både i sidekollisjonen og stolpetesten. Men det kom kritiske anmerkninger for at trykket i førerkollisjonsputen ikke var høyt nok og for visse problemer ved bruk av bakovervendt barnesete.

Bilen har det forventede sikkerhetsutstyret, men seks kollisjonsputer er ikke lenger flest i klassen.

Detaljene fra kollisjonstesten hos EuroNCAP finner du her

 

Her er konkurrentene

Feltet av konkurrenter er stort, etter å ha lagt på seg mye de siste årene. Kuga befinner seg i øyeblikket på 9. plass på salgsoversikten fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Nå er det den noe mer kompakte Mitsubishi ASX, som vi vurderer denne uken, som leder an salget. Volkswagen Tiguan - som nettopp har fått en ansiktsløftning - holder andreplassen.

Resten av lederfeltet utgjøres av Volvo XC60, Toyota RAV4 og nok en Mitsubishi - den større Outlander-modellen.

Andre naturlige konkurrenter lengre ned på listen er Kia Sportage, Subaru Forester, Hyundai ix35 og Honda CR-V.

 

Verdt prisen?

Bilen er godt utstyrt, med en rekke punkter fra tilleggslisten. Det betyr 59.000 kroner på toppen av basisprisen på 427.000 kroner.

Les også

Denne svensken vil nordmenn ha

Men alle er ikke like spreke som denne.

 

Det er absolutt dyrt nok, men navigasjon, blåtannkommunikasjon for mobiltelefon, elektrisk justerbare skinnseter, parkeringssensorer og panoramatak er på plass.

Alt i alt fremstår Kuga mer som en byposør enn en grovarbeider, også siden man ikke har mulighet til å låse bilen i firehjulsdrift, selv om vi ikke har grunn til å tvile på at den får deg frem til hytta.

Altså er det den elektroniske differensialen i Haldex 4-systemet som avgjør hvilke av hjulene som skal få tildelt kraft på glatt eller annet vanskelig føre, uten at du kan overstyre det. Ingen stor sak, siden det jevnt over fungerer bra, men vi nevner det likevel.

For den plassorienterte, er det dessuten grunn til å minne om at Kuga fortsatt er utfordret.

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll