• Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport

    FOTO: HARALD WISLØFF

  • Lexus CT200h

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Citroen DS3 Racing

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • BMW 116i Sport

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Mazda MX-5

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

  • Volkswagen Golf cabriolet

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND

Her er seks mindre biler med personlighet

Sjekk vår guide!

Før i tiden var kombi- og småbiler gjerne forbundet med konebil-merkelappen.

Den er forlengst ute av offisielle vokabularer.

I dag kan til og med selvutnevnte alfahanner begi seg ut på veien i mange mindre biler uten å frykte for det mannlige egoet

Vi skal ikke påstå at de seks bilene i dette utvalget er absolutt unisex.

De deler uansett - etter vår mening - en eller flere egenskaper som får dem til å stå frem.

Følg oss på Facebook!

 

Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport

Dette er en av de mest uanselige kraftpakkene vi har kjørt på en stund.

Les også

Her er en liten Honda med stor motor

Klassikeren med rå dieselkraft.

 

Ytre sett er det ny design, javel, men det er ikke det som gjør denne bilen mest spesiell. Derimot - i en tid der selv standardbiler overlesses - den uvanlige og nokså kompromissløse kombinasjonen av lite utstyr og masse kraft.

Det gjør at prislappen ikke blir komplett galskap.

 

Lexus CT200h

Da den kom på markedet for ett år siden, var CT200h den første hybridbilen med ambisjoner i det såkalte premiumsegmentet.

Les også

En miljøbil i premiumklassen

200 har skrevet kjøpekontrakt uten å ha kjørt hybridbilen Lexus CT200h.

 

Akkurat som før lanseringen av Subaru XV, var en lang rekke kontrakter signert uten prøvekjøring på forhånd.

Det vi fant i vår test var en kombibil med gode kjøreegenskaper, finesse og ikke helt åndssvak prislapp.

 

Citroën DS3 Racing

Denne testen var en av de klart mest underholdende i løpet av fjoråret, og et klart bevis på at en liten bil kan være skikkelig tøff.

Les også

Denne bilen møter du neppe

Men nærmere kommer du heller ikke Petter Solbergs rallybil.

 

OK, dekoren faller ikke i smak hos alle. Så var det også ekstremdekoren vi fikk på vår testbil, som også kommer i mer diskré fargekombinasjoner.

Prislappen skremmer de aller fleste langt vekk.

Men den som tør får noe helt utenom det vanlige, og kjøreegenskapene vekker minner om fordums Peugeot 205 GTI-modeller.

 

BMW 116d/116i

Bakhjulsdriften er hellig hos BMW, selv i den kompakte 1-serien.

Les også

Her er BMWs nye kompaktutfordrer

Diesel ingen selvfølge i ferske 1-serie.

 

Det betyr kjøreegenskaper av typen underholdende selv i relativt moderat utstyrte varianter.

Vi testet 116-varianten med både diesel og bensin, og konkluderte med at den moderne bensinmotoren faktisk er å foretrekke.

 

Mazda MX-5

Hva var vel en testguide, med vår i luften utenfor vinduet, uten en toseters cabriolet? Mazda MX-5 er selvskreven i så måte.

Les også

Det luftige fremfor det fornuftige

Vi har testet salgsvinneren og norgesfavoritten Mazda MX-5.

 

Utmerker seg særlig med meget gode kjøreegenskaper, og er tro mot de opprinnelige prinsippene for hva en roadster skulle være. Godt over én million solgte eksemplarer på verdensbasis tyder på at mange er enige.

Prislappen gjør dessuten at modellen ikke nødvendigvis forblir en fjern drøm, noe som selvsagt også henger sammen med at bilen ikke er utstyrt med de aller råeste motorene Mazda har på lager.

 

VW Golf Cab 1,2 TSI

Noen forlanger at cabrioleten skal ha plass til minst fire personer. Denne har det.

Les også

Helg i solnedgang

Med ny bil er vi klar for indian summer. Vi har testet Golf Cabriolet.

 

Kollisjonstesten av denne historisk sikre Golf-varianten konkluderte med at den hadde bedre barnesikkerhet enn standardmodellen med tak.

Vår mindre dramatiske test viste at bilen har fine kjøreegenskaper. Til tross for en tilstrekkelig kraftkilde, er vi ikke i tvil om at cabrioleten tåler vesentlig mer kraft under panseret - med tanke på veiegenskapene.

For litt andpustent blir det når hele familien skal være med.