• Lexus, her representert ved LF-LC, stikker av med pokalen i samtlige fire kategorier i Autoindex 2012. Det har ikke skjedd før.

Her er bilmerkene vi er mest fornøyd med

17.000 norske bileiere har talt.

Japanske Lexus er med i den skandinaviske undersøkelsen for første gang, og går rett til topps - med historisk høy poengsum.

På samtlige fire områder i Autoindex 2012 gjør Toyotas premiummerke det best, med fjorårsvinner Audi på delt andreplass med BMW. 17.000 norske bileiere har gitt sine svar i undersøkelsen, i tillegg til både svensker og dansker.

- For oss er det svært tilfredsstillende at kundene plasserer Lexus som soleklar vinner i den mest omfattende og prestisjefylte undersøkelsen i bransjen. Lexus har ikke bare de beste bilene, men kundene er mest fornøyd med oss på alle områder, sier Lexus-sjef Jan Christian Holm.

BMW kunne gjort andreplassen til sin egen om det ikke var for servicen på verkstedene.

Den vurderer eierne som for dårlig, og gjør at München-merket falt til 18. plass av 23 merker i denne disiplinen.

Bli venn med oss på Facebook!

Åtte plasser ned

Samtidig har ingen merker større fremgang i Autoindex 2012 enn Fiat, med en bedring på 3,4 prosent siden i fjor. Likevel ble ikke sammenlagtplasseringen høyere enn 22.-plass - én opp.

Les også

Fritt frem for elbilene i kollektivfeltet

Elbilsjåførene får kjøre fritt i kollektiveltene i nye åtte år.

 

Men mens andre opplever fremgang, er det tre merker som ryker på smeller: Suzuki, Saab og Opel.

For Opel er det en kraftig nedgang, etter fremgangen i fjor. I år ble det åtte plasser ned på listen, til 21.

– Først og fremst må jeg si det er trist at Opel går ned etter løftet vi opplevde i fjor. Vi skulle selvsagt gjerne sett at vi fortsatte den positive trenden. Når vi så ser at vi har falt, tar vi selvsagt dette alvorlig. Så snart detaljene i undersøkelsen er tilgjengelige vil vi sette oss ned sammen med forhandlerforeningen og se på nødvendige tiltak for at vi igjen skal klatre på listen, sier informasjonssjef i Opel Norge, Hélène Formo til Motor.

Som en traktor

Mindre overraskende er det kanskje at konkursrammede Saab sliter med begeistringen, som sammen med Suzuki går mest tilbake i undersøkelsen.

Saab gjorde et regelrett stup fra fjorårets 8. til en 18. plass i år. Undersøkelsen viser at eierne fortsatt er brukbart fornøyd med bilen, kjøreopplevelsen og forhandleren. Men lojaliteten til merket har gått rett til bunns, og er hovedårsaken til fallet.

Suzuki gikk på sin side til bunns på tabellen, ned seks plasser fra i fjor (fra 17.-23.). Eierne som er misfornøyde med sine produkter peker særlig på disse faktorene:

Mye støy, høyt drivstofforbruk og kjøreegenskaper som en traktor.

- For oss er det ingen dramatikk i dette, selv om det kanskje høres litt flåsete ut. Det er snakk om et sprang fra 7,7 til vinneren Lexus på 9,1. Alt i alt viser undersøkelsen at de fleste er ganske fornøyde, selv om det er visse feilmarginer og noen scorer bedre enn oss, mener administrerende direktør Frank Dunvold hos Suzuki-importøren RSA.

- Sier eiernes svar noe om at dere har gammeldagse produkter?

- Kjøreegenskaper som en traktor er nesten useriøst å trekke frem, det har jeg ikke lyst til å kommentere. Når det gjelder drivstofforbruk, har vi eksempelvis mange biler med firehjulstrekk. Det påvirker bildet, sier Dunvold.

Renault fortsetter oppgang

Franske Renault gjør det stadig bedre i undersøkelsen.

Fjorårets byks til 14.-plass ble forbedret til en 11.-plass i år. Én viktig årsak til årets fremgang er at eierne jevnt over er meget fornøyd med sine verkstedbesøk, og i denne kategorien er Renault kun slått av vinneren Lexus.

Les også

Denne bilen kan Honda snyte deg for

Frekk flerbruksbil vises i Kina.

 

Fremgangen betyr også at landsmennene Citroën og Peugeot ble tydelig forbikjørt, selv om sistnevnte klatret seks plasser.

Stabiliteten selv i undersøkelsen, er imidlertid Toyota. I løpet av de ti årene Autoindex har eksistert, har merket tatt fire førsteplasser og fire andreplasser. I år måtte japanerne nøye seg med en fjerdeplass, likt som i fjor. Tilbakekallinger og negative medieoppslag regnes som hovedårsaken, men tilbakegangen synes å ha stoppet.

Verdt å merke seg er at Toyotas hovedkonkurrent i kampen om mest solgte bilmerke hvert år, Volkswagen, er helt midt på treet i undersøkelsen - salgssuksess til tross - og at også populære Ford befinner seg i bunnen.

Hvor fornøyd er du med din bil, og rimer ditt syn med resultatene i Autoindex? Debattér saken!

Faktaboks

Sammenlagtlisten

PlassI fjorMerkeEndring (%)Poeng
1-Lexus-911
22BMW+1,0864
21Audi+0,5864
44Toyota+0,3853
56Mercedes+3,1852
63Subaru-1,0846
75Skoda+0,2832
87Volvo+0,2827
  Gj.snitt 820
912Mazda+2,1818
1010Honda+0,2817
1114Renault+1,9815
129Mitsubishi-0,5812
1311VW+1,1812
1420Peugeot+1,9808
1515Kia+1,2808
1616Hyundai+1,2808
1718Citroën+0,3798
188Saab-3,7796
1921Ford+0,9794
2019Nissan-0,4790
2113Opel-2,0785
2223Fiat+3,4781
2317Suzuki-2,5776

Autoindex 2012

  • Er en årlig undersøkelse blant bileiere i Norge, Sverige og Danmark.
  • Konsulentfirmaet Loyalty Group har innhentet og oppsummert svarene i undersøkelsen, i samarbeid med bladet Motor, Vi Bilägare (Sverige) og Motor (Danmark).
  • Undersøkelsen er delt inn i fire hovedkategorier: Bilen og kjøreopplevelsen (40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).
  • Rent metodisk er det hentet navn på eiere fra Kjøretøyregisteret, tilfeldig utvalgt inntil minst 100 svar pr. merke. Ingen av importørene har hatt tilgang til dataene underveis.
  • Svar fra 17.000 norske bileiere er med i undersøkelsen.
  • Undersøkelsen omfatter eiere som har kjøpt bilen ny eller brukt, og som er førstegangsregistrert i perioden 2008-2011 eller 2005-2007.
  • Maksimal poengscore er 1000.

Kilde: www.naf.no