• FORM: Det er som seg hør og bør at et bilmuseum har form som en stempelsylinder.

    FOTO: Tore Andre Baardsen

  • FUNNET: Den siste Horch, spesialbygget etter gamle tegninger for konernets toppsjef, Richard Bruhn, da ha gikk av med pensjon i 1953. Bilen ble gjenfunnet i Texas og er nå udner restaurering.

    FOTO: Tore Andre Baardsen

  • BAK FASADEN: Audi var et prestisjemerke helt fra starten og bygget biler til både kongelige og andre storfolk. På museet viser de fram en gjennomskåret modell som forklarer hvordan bilene en gang ble bygget. Legg merke til at rammen i kupeen er av tre.

    FOTO: Tore Andre Baardsen

  • MOTORISERT: Wanderer motorsykler var popul re og ble produsert helt til 1942. Fabrikken havnet bak jernteppet etter krigen og forsvant for godt.

    FOTO: Tore Andre Baardsen

  • LEGENDE: Sølvpilen til Audi er en legende i motorsporthistorien med flere fartsrekorder under panseret. Eksemplaret på museet er en av de få gjenværende. Bilen er i kjørbar stand.

    FOTO: Tore Andre Baardsen

  • LAMBORGHINI: VAG (Volkswagenkonsernet) eier også italienske Lamborghini. I underetasjen finnes de italienske superbilene og Audis egen supervil R8. Slektskapet er lett å få øye på.

    FOTO: Tore Andre Baardsen

  • RUNDANS: Et paternosterverk med dagens Audi-modeller beveger seg opp og ned gjennom alle etasjene i museet.

    FOTO: Tore Andre Baardsen

  • GODT UTSTYR: Fortuidens biler hadde mye artig utstyr. Hva med eget stativ for parasoll eller paraply? Noen merker har tatt dette opp igjen, blant annet kommer Skoda Superb med integrert paraply.

    FOTO: Tore Andre Baardsen

  • KRIGEN: De tyske bilfabrikkene bidro naturligvis til produksjonen av utstyr under andre verdenskrig. Det blir ikke underslått, her finnes både motorsykler og andre kjøretøy som ble laget til den tyske krigsmakten.

    FOTO: Tore Andre Baardsen

Fornøyelsespark for de bilfrelste

Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene - og det er umulig å ikke la seg imponere.

Sett deg på flyet til München og få med deg alle museene til de tre store: Mercedes-Benz, BMW og Audi.

Reisen mellom museene tar ikke mange timene, men du skal sette av en del tid på hvert av dem, for dette er imponerende utstillinger.

 

Tysk bilhistorie

Flyr du til München, det trenger ikke koste deg stort mer enn en tusenlapp, er du nesten midt i smørøyet. I alle fall hvis du tilhører BMW-folket.

Hører du til dem som prioriterer Mercedes-Benz, så koster du på deg en E-klasse leiebil med stor motor og nyter en to timers biltur til Stuttgart.

Audi-tilhengerne velger selvsagt å sette nesa mot Ingolstadt, en liten time i en snerten TT langs E45. I Audi Forum blir du tatt med gjennom Audi-historien som følger oppturer og nedturer i Tysklands historie.

Vi valgte det siste.

Ikke fordi vi er helfrelste på Audi, men fordi vi med en lånt Audi R8 slapp å tråkle oss fra flyplassen inn gjennom München til BMW-museet og fordi tiden ikke ville strekke til for Stuttgart og Mercedes-Benz selv om et par timer på Autobahn i en 10-sylindret R8 var fristende.

 

Glass og betong

Altså, Ingolstadt og Audi-museet. Selv om Audi har fabrikker og produksjonsanlegg også andre steder, er det Ingolstadt som er hjembyen og hovedkvarteret.

Her ligger den største fabrikken, et enormt anlegg like i utkanten av byen, og det er her moderne Audi Forum er å finne.

Glass og betong, futuristisk i stilen, – her er det imagebygging i alle detaljer. Dessuten, de tre tyske prestisjemerkene konkurrerer beinhardt ikke bare når det gjelder bilmodeller, men også om å ha den beste utstillingen. Hvem som ligger en alen foran de andre, er ikke godt å si, det kommer an på øynene som ser, eller kanskje på hvilket av de tre merkene man kjører?

De fire ringene som er dagens Audi-logo indikerer at opprinnelsen er en samling, en union, av fire bilprodusenter, – ja nettopp Autounion.

Men faktisk er det fem merker bak de fire ringene: Wanderer, Horch, DKW, Audi og NSU. Så det er i utgangspunktet ikke enkelt å holde de historiske linjene fra hverandre når fem bilprodusenter med røtter helt tilbake til 1800-tallet er opprinnelsen.

Men i Audi museet er naturligvis ikke noe overlatt til tilfeldighetene, så tar du følge med en guide rundt i den sylinderrunde bygningen, får du både oversikten og helheten. Og her er det profesjonelle guider som kan emnet til bunns både når det gjelder

Audi-historien og detaljer om de utstilte bilene. Tro ikke at det bare er gammel historie. I dette museet starter man i øverste etasje og arbeider seg nedover til underetasjen der Audis mer avanserte biler smelter sammen med VAG-konsernets modeller fra italienske Lamborghini.

 

Levende

For et museum av denne typen er det selvsagt viktig at museet lever.

 I tillegg til en imponerende permanent utstilling av viktige modeller fra konsernets merker, skifter temautstillinger stadig vekk. Det kan være biler som har vært i kongelig eie, det kan være fokus på racerbiler og så videre. Dessuten er det en del ytterst spesielle biler der, for eksempel den (trolig) aller siste.

Historien om Audi er også historien om Tyskland. I de vanskelige 1930-årene gikk fire tyske bilprodusenter, Horch, Audi, DKW og Wanderer, sammen under hatten Autounion. Etter krigen ble Horch liggende i øst-sonen.

Horch var toppmodellene, prestisjemerket, i Autounion før krigen, men havnet altså bak jernteppet. Det ble gjort forsøk med å gjenoppta produksjonen av luksusmerket, men det mislyktes. På ruinene, bokstavelig talt, kom det putrende ut en liten bilmodell, nemlig Trabant. Snakk om å snobbe nedover.

Og for den som ønsker å studere hvordan bilene produseres, arrangeres det ulike tematiske rundturer i produksjonslokalene som ligger like ved, rett over gårdsplassen. Et tema kan selvsagt være å rett og slett se på hvordan bilene blir laget, et annet å se nærmere på hvordan moderne bilprodusenter møter de miljømessige utfordringene som ligger så vel i produksjonen som i bruk av biler med forbrenningsmotor.

 

Hente selv

Kjøper du en ny Audi i Tyskland, kan du hente bilen selv på fabrikken i Ingolstadt.

I Audi Forum er det et eget "hentesenter" der kundene for første gang får møte sin nye bil. Det blir en avansert form for det kunderommet nye Audi-anlegg må anlegge også her i Norge.

 I følge den norske Audi-importøren jobbes det med å få til et opplegg slik at norske kunder kan velge å hente sin nye bil på fabrikken i Tyskland. Et hentebesøk i Ingolstadt kombineres selvsagt med en tur i museet. Audi Forum er også et stort kultursenter der det er hyppige konserter og andre kulturopplevelser for de som har andre interesser enn bare biler.

Samferdselen ble motorisert i Tyskland og Bayern stod i sentrum.

Da Carl Benz slo Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach på streken og fikk det første patentet på en bensindrevet bil, ble bilen første gang vist fram for publikum i på en utstilling i München. Originalen, den aller første bilen til Carl Benz, finnes på "Deutsches Museum".

Med utgangspunkt i Bayerns hovedstad kan man altså innenfor ganske korte avstander studere hele bilhistorien fra fødselen til dagens, og morgendagens, biler.

Det var i Bayern og München at verden begynte å kjøre bil...